סאטמר וגור לא לוזרים - הם פשוט רחוקים ממגרש הבית

אז איך עדיין לא הוכרעה המחלוקת לטובת האדמו"ר מסאטמר? מסתבר שללוקיישן ישנה חשיבות גדולה, גור תוכיח

סאטמר וגור לא לוזרים - הם פשוט רחוקים ממגרש הבית בימה - המעודכנים מעדכנים

בשבועות האחרונים התחוללה מיני רעידת אדמה במונחים פנים חרדיים, המחלוקת שפרצה במלא עוזה בקהילת סאטמר בבני ברק בין תומכי ראש ישיבת סאטמר ר' חיים צבי מייזליש לבין מתנגדיו טלטלה את העולם החסידי והייתה לשיחת היום במגזר


מי שעוקב אחרי המתרחש בחסידות סאטמר יודע כי כבר מספר שנים ישנה מחלוקת קשה בתוככי קהילת החסידות בעיר בני ברק שמפלגת את הקהילה לשניים:


מהצד האחד ראש הישיבה שמעוניין להנהיג את הקהילה - ואיתו רוב הקהילה - ומהצד השני עסקני הקהילה המתנגדים לו ורואים בו אחד שאינו ראוי להנהגה, אלו האחרונים נהנים מגיבויו של האדמו"ר רבי אהרן טייטלבוים שמנהיגי את הקהילה מקרית יואל שבניו ג'רזי ומצדד לטובתם.


לכאורה, בהשקפה ראשונה אמור היה המאבק להיות מוכרע אוטומטית לטובת נאמני האדמו"ר מכל הסיבות שבעולם: מדובר באימפריה אליה משתייכים כ15.000 בתי אב בארה"ב לבדה ושחולשת על משאבים אדירים, קשרים מסועפים, מבנה ארגוני מסודר ומשמעת קהילתית אל מול כמה עשרות או לכל היותר מאות משפחות - אך כאן לפתע כוחה הגדול של החסידות לא עומד לה - תשאלו מדוע?


ובכן, בכדי לענות על שאלה זו צריך רקע קצר: מאז תום מלחמת העולם השנייה ממוקם בסיס הכח של החסידות בארה"ב. במשך השנים הנהיגו את החסידות בארה"ב האדמו"רים ר' יואל טייטלבוים המכונה ה'דברי יואל', ואחריו אחיינו ר' משה טייטלבוים המכונה ה'ברך משה', 



עם פטירת האחרון בשנת תשס"ו (2006) התפצלה החסידות לשני קהילות המונהגות ע"י שנים מבניו - ר' אהרן (המכונה ה"אהרויני") בקרית יואל ור' זלמן לייב (המכונה ה"זאלויני") בוויליאמסבורג.



במהלך שנות ההנהגה של השניים הראשונים החסידות צמחה למימדי ענק בזכות יהודים רבים שהצטרפו לחסידות וכן בשל ריבוי הילודה בקהילה


- בד בבד צמחו מתוך הקהילה טייקונים החולשים על נכסים המוערכים בעשרות מיליארדי דולרים - ועם הכסף באים הכח, השררה והקשרים בחלונות הגבוהים - כך שלמעשה חסידות סאטמר על שני פלגיה היא החסידות הגדולה, העוצמתית והשלטת בארה"ב.


במקביל הוקמה בישראל קהילה המונה כמה מאות משפחות שמרוכזות בעיקר בבני ברק וירושלים. צריך לזכור, אחד מהיסודות הכי חשובים עליה מושתתת חסידות סאטמר בשבעים השנים האחרונות היא ההתנגדות חסרת הפשרות לציונות שאותה הוביל האדמו"ר המנוח ה'דברי יואל' שחיבר את הספר המפורסם 'ויואל משה - מאמר שלושת השבועות' בו פורס בהרחבה את משנתו הרואה בציונות הפרה של שבועת ישראל לה' שלא לעלות בחומה - ובעברית, שלא להקים טריטורה עצמאית בארץ ישראל טרם תבוא הגאולה - וזו הסיבה לכך שמרכז הקהילה אינו בישראל.


נכון, אמנם הקהילה בארץ נתמכת ומונהגת בשלט רחוק ע"י האדמו"ר אך היא אינה יותר מאשר פרוקסי של המסה הגדולה שחייה בארה"ב - שם לצורך העניין אם ישנה בעיה כלשהי הקהילה יכולה להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה ככל שידרשו אם זה מול השלטונות, מול גופים עסקיים או בסכסוך פנים קהילתי.


לא כן הוא כשמדובר בקהילת החסידות בישראל - לא זו בלבד שהקהילה קטנה מבחינה מספרית אלא זו לוקה בכשל אסטרטגי הבא לידי ביטוי בכך שלעסקני החסידות אין קשרים של ממש עם העסקונה והמשטרה, עובדה זו נגזרת מההתבדלות מהציונות ומוסדותיה כאמור לעיל.


כשמסתכלים על הסיטואציה אי אפשר שלא למצוא קווים מקבילים בין המתרחש בסאטמר למתרחש בחסידות גור בשנה האחרונה. למעשה, מדובר באותה הגברת בשינוי אדרת - אלא שבשונה מיחסה של סאטמר לציונות - עמדתה של גור ביחס לציונות הפוכה ב180 מעלות מזו הראשונה ואף ניתן לומר כי במידה מסויימת אין חסידות שהלכה והולכת יד ביד עם מוסדות המדינה כמו חסידות גור. 


למעשה תחילת הקשר בין חסידות גור למדינת ישראל מתחילה בכך שהאדמו"ר ר' אברהם מרדכי אלתר המכונה ה'אמרי אמת' שלח את חסידיו להתיישב בישראל עוד קודם קום המדינה ואף רכש קרקעות רבות ברחבי הארץ ולמעשה קבע את מרכזה של החסידות בישראל. סממן ציוני מובהק המזוהה עם החסידות הוא היותם של החסידים דוברים את שפת העברית כשפת אם ויידיש כשפה משנית, וזאת בשונה משאר החסידויות המשמרות ומבכרות את שפת האידיש על פני העברית.


החסידות הלכה וגדלה בישראל בהדרגה עם השנים - בעיקר בזכות רבים שהצטרפו לחסידות בעקבות מנהיגה הכריזמטי שהנהיג אותה בשלושים השנים הבאות שלאחר קום המדינה הלא הוא האדמו"ר ר' ישראל אלתר המכונה ה'בית ישראל' שנפטר בשנת תשל"ז (1977). וכך אט אט גור ביססה עצמה והפכה עם השנים לחצר החסידית הגדולה והמובילה שבין החצרות החסידות בישראל - דבר הבא לידי ביטוי בין היתר בכך שלה שמור המקום הראשון במפלגת יהדות התורה.


במקביל עם השנים קמה קהילת גור גם בארה"ב ומרכזה בבורו פארק והיא מונה כמה מאות משפחות. ישנם הבדלים רבים בין הקהילה הענקית המתקיימת בישראל לבין זו הקטנה שבבורו פארק - אלו מתבטאים בעיקר בפתיחות היחסית המאפיינת את זו האחרונה לעומת הקהילה הארצישראלית החרדית והמחמירה יותר באחריות חייה.


דרמה של ממש החלה בתקופה זו אשתקד כאשר עסקן החסידות האמריקאי דוד מנדל ברלינר תבע את בעלותו על שטח מחנה הקיץ של החסידות לאחר שאנשי האדמו"ר ניסו להפקיעו מרשותו. בעקבות סירובו להעביר את השטח להנ"ל הוציאו אלו כתב חרם נגדו עד שיוותר על הבעלות, הלה לא נכנע ועד לרגע זה המקרה עודנו בהליכי משפט - גם כאן לכאורה יש לשאול היכן הכסף, הקשרים והעוצמה של החסידות הגדולה בישראל? התשובה גם כאן זהה: קהילת גור האמריקאית כמו קהילת סאטמר הישראלית חיה מחוץ למוקד הכח של החסידות ובשל כך ההיתכנות למרי ואנרכיה פנים קהילתית גבוהה וסבירה יותר מאשר במגרש הבית.

זמני כניסת ויציאת צום י"ז בתמוז תש"פ
מרן ראש הישיבה הגרי"ג אלדשטיין: השומרים על כללי הזהירות יהיו בריאים בעז"ה
רבני חב"ד: חולי קורונה פטורים מלצום
סוגיה: האם חתן צריך להתענות בי''ז בתמוז?
הלכה ומנהג: מה אירע בשבעה עשר בתמוז?
יומא דהילולא: האדמו''ר מקופישיניץ
"תקופת תמוז" זהירות בשתיית מים
פינת הסגולה: סגולות לבריאות ורפואת העיניים
פרופיל: לדמותו של מרן ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי שליט"א
וּמִשֶּׁפַע מִצְוַת תְּפִלִּין: שמחת הבר מצוה לנכד כ"ק אדמו"ר מבוהוש